Școala Elementară (6 – 12 ani)

Descrierea Programului

Al doilea plan de dezvoltare, cuprins între 6 ani si 12 ani este planul copilăriei.
Mintea absorbantă, caracteristică copiilor de la naștere la vârsta de șase ani, care preia in-formatii din mediu fara niciun filtru devine mintea conștientă care acum cauta sa inteleaga moralitatea spatiului in care se afla prin intermediul ratiunii.

Învățarea are loc acum într-un ritm mai lent și mai stabil. Programul elementar Montessori profită de puterile specifice acestui plan – imaginatie, moralitate si ratiune – oferind o gamă largă de oportunități pentru copii de a-și explora cultura lor și a altora prin studiul istoriei, geografiei, artei, matematicii, limbajului sau a științelor.

Copiii din al doilea plan de dezvoltare nu mai sunt ființe solitare. Acum tind să graviteze spre ceilalți, în mediul lor. În jurul vârstei de 6 ani, copiii încep să devină interesați de colegii lor și învață cum sa socializeze armonios unii cu ceilalti. Ei încep să aleagă să lucreze cu alții in ca-drul unor proiecte de interes reciproc.

Până la 11 sau 12 ani, majoritatea elevilor preferă să lucreze cu ceilalți, nu individual. Aceasta este perioada sensibilă pentru imaginație in care copilul experimenteaza diverse posibilitati.

Copiii încep anul școlar cu povestirea “Marilor lecƫii”. Aceste cinci poveşti imaginative prezin-tă o viziune holistică a cunoașterii dezvoltarii vietii pe Pamant, bazându-se pe materiale din diferitele discipline. Ele sunt menite să stimuleze imaginația elevilor, inițiind astfel explorarea în cadrul curriculumului. Această educație cosmică spune cum universul nu este un loc alea-toriu sau ceva “care tocmai s-a întâmplat”, dar arată modul în care fiecare particulă, substan-ță, specie și eveniment are un scop specific și o contribuție pentru a face față dezvoltării al-tora. Scopul Mariei Montessori a fost sa ii faca pe copii să înțeleagă valoarea recunoștinței pe care ființele umane o datorează altor părți ale universului şi să realizeze pe deplin că fără ei și contribuțiile lor la întregul interconectat, nu am putea trăi. Mai mult, Maria Montessori isi doreste ca fiecare copil sa inteleaga ca si el are un rol in mentinerea echilibrului deja exis-tent pe Pamant.

Programul elementar se concentrează pe a ajuta elevii să-și dezvolte caracterul. Oferim co-piilor oportunități de a reflecta asupra problemelor de moralitate, dreptate și empatie prin povesti, activități de grup și servicii în folosul comunității. Profesorii și copiii lucrează împre-ună pentru a urmări proiectele și pentru a discuta strategii pentru a se asigura că elevul primește expunere în profunzime pentru toate materiile. Întâlnirile individuale părinte-copil-profesor sunt organizate de două ori pe an, cu scopul de a ajuta părinții să înțeleagă pro-gresul copilului și să ofere o sansa copiilor să împărtășească realizările lor.

Avantajul sistemului Montessori constă în faptul că, indiferent dacă elevul are un ritm de învăţare mai alert sau nu, acesta va avansa în propriul sau ritm. Ca rezultat, copilul îşi clă-deşte imaginaţia, încrederea în sine, respectul pentru ceilalţi şi îşi dobândeşte capacitatea de a învăţa pentru întreaga viaţă. Finalizând in mediul elementar, scolarul se regaseste acum echipat cu toate instrumentele de a intra in al treilea plan de dezvoltare, acela al adolescen-tei.

 

Descrierea clasei

Există 5 “Mari povești”, acestea având rolul de a introduce concepte-cheie și  de a încuraja copiii să pună întrebări care apoi conduc la realizarea de proiecte individuale sau (mai frecvent) în grup.

“Marile povești şi conceptele pe care le introduc sunt:

  • Crearea universului: chimie, fizică, astronomie, geografie, geologie;
  • Povestea vieții: zoologie, botanică, paleontologie;
  • Povestea ființelor umane: omul preistoric, marile civilizații, nevoile fundamentale ale omului, migrația, geografia politică și economică;
  • Povestea limbii: citire, scriere, părți de vorbire, studiul cuvintelor, istoria limbajului, etimologia cuvintelor;
  • Povestea numerelor: istoria matematicii, operațiunile matematice, ridicarea la pătrat şi la a treia, algebra, geometria.

Educația cosmică

„Cuvântul „cosmic” înseamnă astăzi, de obicei, ceva foarte mare sau care are legătură cu universul. Însă cuvântul provine din grecescul kosmikos, de la kosmos, care înseamnă ordine. Termenul de educație cosmică în limbajul Montessori se referă la descoperirea treptată de către copil a ordinii, a unei viziuni globale și universale unificatoare a trecutului, prezentului și viitorului. Este reunirea mai multor componente ale cunoașterii într-o viziune sau realizare amplă, ca într-un mozaic, a interdependenței elementelor sistemului solar, a Pământului, a plantelor și animalelor și a omenirii. Era aceasta este uneori denumită epoca informației; copiii de astăzi sunt bombardați cu tot felul de lucruri și informații fără a avea posibilitatea de a le da sens sau de a le putea pune într-o anumită ordine. Educația cosmică îl ajută pe copil să dea sens tuturor informațiilor și este mai importantă astăzi decât oricând.” Susan Stephenson, Educatia Cosmica, limba Romana, Editura Maria Montessori, 2023

Învăƫare dincolo de materialele Montessori

Pe lângă lucrul cu materialele Montessori, programul elementar se bazează în mare măsură pe experimente științifice, povestiri, cercetări conduse de copii, contact cu experți în comunitatea mai largă, iesiri pe teren și servicii în folosul comunității. Muzica, arta, sportul, dansul, grădinăritul, îmbogățesc curriculum-ul Montessori și sunt disponibile tuturor elevilor ca explorare în diferite proiecte. Programul nostru bilingv permite ca întregul curriculum să fie prezentat atât în limba Română, cât și în limba Engleză.

Ce urmează?

Curriculumul elementar 6-12 ani se concentreaza pe entuziasmul natural al copilului pentru învățare și pune bazele abilităților necesare la nivelul următor. Acesta este conceput pentru a-i inspira pe copii să gândească și să pună întrebări.

Ceea ce urmeaza este dobandirea independentei financiare si descoperirea vocatiei. Aceste lucruri se pot dobandi in cadrul programului pentru adolescenti 12-18 ani, care de cele mai multe ori ia forma unei scoli  cu internat in care adolescentii traiesc impreună si preiau sarcinile de a gati, de a face curat, de a conduce o afacere, mediu in care adolescentii vor pune bazele viitorului adult.

Programul Montessori Erdkinder 12-18 ani oferă un mediu unic și optim pentru a ajuta adolescentul timpuriu în tranziția de la copilărie la vârsta adultă. Rezultatul este un adolescent mai încrezător, care este pregatit de a intra cu succes, in societate, în domenii largi ale vieții. Domenii cum ar fi activitățile academice, alegerile ce tin de carieră într-un domeniu nou și modern, gestionarea financiară, relațiile personale sănătoase și bunăstarea generală, toate fac parte din acest program.