Programul pentru adolescenți (12 – 18 ani)

Descrierea Programului

Acest program este o continuare a învățării interdisciplinare, colaborative și independente care are loc în mediul scolii elementare Montessori. Munca in colaborare și angajată în societate în general și în natură naste întrebări care răspund nevoii de reflecție și contemplare a adolescenților.

Mediile educaționale pentru adolescenți sunt pregatite de catre copii cu suportul adultilor formati Montessori. Ele sunt concepute pentru a construi o comunitate de adolescenți în care tinerii câștigă experiență socială care îi pregătește pentru vârsta adultă. Mediul potrivit pentru adolescenți, conform Dr.Montessori este unul în care aceștia pot avea „experiență efectivă, practică a fiecărui aspect al vieții sociale”. Unul dintre rolurile centrale ale mediului Montessori pregătit pentru adolescenți este acela de a iniția acești tineri în lumea muncii pentru adulți. Mediul pregătit pentru o comunitate de adolescenți Montessori încorporează două tipuri de medii de lucru:

  • un mediu care se raportează la natură și pământ
  • un mediu care are legătură cu munca oamenilor

Adolescența, cel de-al treilea plan de dezvoltare, este o perioadă de transformare, un plan „creativ” de dezvoltare, care se aseamana, în viziunea Mariei Montessori, primului sub-plan de dezvoltare (0-3 ani). Adolescentul este „un participant nou-născut în societatea adultă” (Grazzini și Krumins Grazzini 2010 [1996]: 96), nu mai este un copil, dar nu este încă un adult, când, la pubertate, începe munca de dezvoltare transformatoare de a deveni adult.

La începutul adolescenței, tinerii sunt pregătiți să facă pași suplimentari departe de familiile lor și sa isi castige independența ca adulți în societate. De asemenea, devin idealiști și orientați spre egali. Le este dificil să se concentreze asupra învățării academice structurate, dar le place să interacționeze conversațional și colaborativ cu alți adolescenți în contextul proiectelor și problemelor care sunt importante pentru ei; se simt sprijiniți și hrăniți într-o comunitate cooperantă de colegi.

Manifestările caracteristicilor planului trei pot fi intense. Aceste caracteristici reprezintă un nou set de nevoi pe care pedagogii trebuie să le abordeze, în primul rând prin înlăturarea obstacolelor din calea dezvoltării individuale și, în al doilea rând, prin asigurarea unui mediu care să răspundă nevoilor de dezvoltare ale elevilor de această vârstă. Ca și în cazul mediilor Montessori pregătite pentru cele două planuri anterioare de dezvoltare, nevoile fizice, sociale, etice, intelectuale și spirituale ale elevilor din al treilea plan de dezvoltare sunt centrale.

 

Descrierea clasei

  • se bucură să gândească creativ și critic pentru ei înșiși
  • au oportunități de a fi în „flux” (concentrare), unde provocarea și interesul sunt la cote maxime
  • asteptarea este ca ei să fie organizați
  • să se implice în economie prin producție și schimb pentru bani
  • învață să își exprime opiniile și să asculte profund și să răspundă la opiniile celorlalți într-un mod respectuos
  • să utilizeze tehnologiile informatice cu un scop precis

Mediul nostru de învățare se extinde dincolo de pereții clasei pentru a încorpora comunitatea mai larga și pentru a crea un sentiment de apartenență și responsabilitate. Elevii se angajează în „ocupații” – muncă intelectuală și practică reală și semnificativă. Aceasta include planificarea, bugetarea și organizarea acestor lucruri. Prin aceste contributii, adolescentii devin responsabili de imbunatatirea spatiului in care traiesc.

Adolescentii își asumă o varietate de roluri manageriale atât în cadrul mediului scolii, cât și în cadrul comunitatii. Programul pentru adolescenti, la fel ca toate mediile Montessori adevărate, continuă să mențină în centru nevoile de dezvoltare ale individului, insa ca suport al grupului (membru activ al unui grup care poate modifica spatiul in care se afla prin deciziile si munca depusa).

Ne optimizăm continuu mediul pentru a-i ajuta pe copiii noștri să treacă prin această perioadă dinamică de creștere emoțională, socială și academică.