UNICITATEA FILOSOFIEI MONTESSORI este oferită de câteva aspecte ce nu se regăsesc în nicio altă metodă de educație.

Mai mult decât o grădiniță

Metoda Montessori este bazată pe 3 factori cheie:

  • – educatorul format
  • – mediul pregătit şi materiale specifice Montessori
  • – grupe de copii cu vârste mixte

Când toate aceste lucruri există, copiii sunt capabili să îşi descopere talentele, să câştige încredere în sine, să lege prietenii, să experimenteze bucuria cunoaşterii şi astfel să crească într-o manieră holistică.

MSI oferă profesori specializați în cadrul fiecarui program, medii de clasă excepționale şi grupe cu vârste mixte. (Toddler, Casa dei Bambini, Elementar).

Copiii nu se concentrează pe obţinerea unor performanţe apreciate prin calificative sau note, ci pe dezvoltarea unei dorinţe fundamentale pentru învăţare. Aceasta este cheia cunoaşterii. „Analfabetul de mâine nu va fi cel care nu ştie să citească, ci va fi cel care nu a învăţat cum să înveţe”(A. Toffler).

În orice mare construcție, fundația trebuie să fie puternică, solidă şi de lungă durată. Aceasta este oportunitatea pe care educaƫia Montessori o oferă. Perioada de la naştere la 6 ani este perioada în care se pun bazele educaƫiei. La noi, la MSI, fundația este bine construită!

 

Grupe de copii cu vârste mixte

Clasele Montessori sunt ca o reflectare a societății, sunt în fapt, o micro-societate. Practica Montessori a arătat că elevii ce învață în grupe cu vârste mixte progresează academic, dobândind în același timp importante abilități sociale, de învățare și personale.

Cooperarea dintre copii şi ajutorul pe care şi-l oferă unul altuia, crește încrederea și stima de sine, atât la copilul mai mare, cât și la cel mai mic.

 

Mediul pregatit

Constă în tot ceea ce există într-o grupă Montessori şi cu care copilul intră în contact. Mediul este conceput special pentru a facilita şi a maximiza învățarea, independența şi explorarea. Acest mediu liniştit şi bine ordonat oferă foarte multă mişcare şi activitate. Copiii sunt liberi să aleagă şi să lucreze, în ritmul lor. Aici experimentează o combinație între libertate şi auto-disciplină, ghidați fiind de educator şi de mediul pregătit.

Copiii interacționează lucrând împreună, împărțind şi colaborând. Prin natura mediului dintr-o clasă Montessori, cei mici invață totodată să se respecte unul pe celălalt, să aibă bun simț şi să creeze o comunitate.

 

Rolul educatorului

Triunghiul învățării – educatorul, copilul și mediul creează un triunghi de învățare. Sala de clasă este pregătită de educator pentru a încuraja independența, libertatea, însă în limite bine stabilite și cu simțul ordinii. Copilul, prin alegerea individuală, folosește ceea ce oferă mediul pentru a se dezvolta, interacționând cu educatorul atunci când este nevoie de sprijin și / sau îndrumare.

 

Perioadele sensibile

Maria Montessori a observat de-a lungul studiilor sale aparția aşa numitor “perioade sensibile”, perioade în care copiii sunt mai “sensibili” la învățarea anumitor abilități. De la naștere până la 6 ani, copilul manifestă un interes deosebit față de lucrurile pe care dorește să le stăpânească. Acest interes conduce copilul la o activitate repetată până când acesta va stăpâni cu măiestrie ceea ce şi-a propus. Scopul fiecărei perioade sensibile, care este de fapt o sensibilitate interioară pe care o au copiii, este de a-i ajuta să dobândească o anumită abilitate sau caracteristică necesară creșterii lor. Pe măsură ce dobândesc abilitatea sau caracteristica respectivă, sensibilitatea lor scade, lasând loc apariƫiei unei alte sensibilităƫi.

 

Mintea absorbantă

Maria Montessori a observat că în primii ani de viaƫă (0-6 ani) copilul este condus de “mintea absorbantă”. A împărƫtit această perioadă în două părƫi, primii trei ani, de la 0 la 3 ani, numindu-o mintea absorbant inconştientă şi perioada de la 3 la 6 ani, mintea absorbant conştientă.

În prima parte copilul absoarbe impresii din mediu, fără vreun filtru, construindu-se astfel pe sine. În cea de-a doua parte copilul absoarbe în mod conştient informațiile şi impresiile din mediul înconjurător.

Rolul adultului nu este de a interveni, ci de a se asigura că îi ofera copilului un mediu sigur şi bogat, prin care el să se poată crea.

 

Abordare individualizată şi personalizată în funcƫie de fiecare copil

Educația Montessori porneşte de la înțelegerea ființei umane şi funcționează pe bază de observare. Educația Montessori urmează copilul, nu programa. Copilul se situează pe primul plan, el învață în ritm propriu, în acord cu interesele, dorințele şi posibilitățile sale, iar curriculum-ul şi predarea se află pe locul doi. Învățarea are loc în ritm natural şi se pune accent pe abilitățile specifice ale fiecărui copil. Sistemul încurajează copilul să încerce cât mai multe lucruri, proces care accelerează învăƫțarea. Copilul nu se simte forțat şi nu formează o aversiune față de anumite subiecte.

 

Stima de sine – cheia către succes

Studiile au arătat că cel mai bun predictor al succesului viitor este înalta stimă de sine. În centrul programului Montessori este o muncă independentă a unui copil și asistență în dezvoltarea unui stimulent de încredere în sine, fără concurență încurajată între copii. Toate acestea fac copiii capabili să rezolve orice probleme în viitor și să schimbe lumea spre bine, cu optimism.

În sistemul de educație Montessori, copilul îşi formează un mod de lucru, se cunoaşte pe sine destul de bine pentru a face față la diverse schimbări. Avantajul este că la plecarea din Montessori, copiii au acea bucurie de a afla lucruri, de a descoperi, de a înțelege. Aceasta este adevăratul câştig şi e o caracteristică pe care copiii şi-o vor păstra pe parcursul întregii vieți.