“Să nu-i educăm pe copiii noştri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să se adapteze.”
“Trebuie să ajutăm copilul să acţioneze singur, să voiască singur, să gândească singur; aceasta este arta celor ce aspiră să slujească spiritul … Sarcina inteligenţei este de a găsi mijloacele şi căile ce duc la ţinta spre care se îndreaptă voinţa.”
“Când unui copil i se oferă puţină libertate de acţiune el va spune imediat, “Vreau eu să fac asta!”. Dar în şcolile noastre unde mediul este adaptat nevoilor copiilor, ei spun “Ajută-mă să fac asta singur”. Iar aceste cuvinte le dezvăluie nevoile interioare.”

 

“Dacă făurirea omului nu este luată în considerare, problemele noastre nu-și vor găsi niciodată rezolvarea”
Maria Montessori

Maria Montessori este cel mai bine cunoscută ca fondator al metodei Montessori, care a influenţat în mare măsură viața și educația oamenilor din întreaga lume. Ea a fost un pionier al educaţiei centrate pe copil, un vizionar şi un om de ştiință, determinată şi hotarătă, luptând împotriva convenţiilor societății.

Dr. Montessori s-a născut în Italia, iar în 1896 a devenit prima femeie care a absolvit Şcoala Medicală a Universităţii din Roma, o realizare remarcabilă în sine; câțiva ani mai târziu, ea a obținut, deasemenea, un doctorat în antropologie. În 1906, a deschis prima “Casa dei Bambini”, sau “Casa Copiilor”, într-o zonă de mahala a Romei, numită San Lorenzo. Ea a folosit clasa ca un laborator experimental în care a observat copiii și a dezvoltat metode pentru a-i ajuta pe copii să atingă potențialul lor deplin.

La doar 6 luni de la deschiderea Casei Copiilor, oameni de toate felurile, de pe toate continentele au venit să vadă copiii miraculoşi ai Mariei Montessori.

Dr. Montessori a fost convinsă că educaţia începe la naştere şi că primii ani din viaţa unui copil sunt cei care-l şlefuiesc cel mai mult, sunt şi cei mai importanţi, atât fizic cât şi mental. Montessori a observat faptul că cea mai bună metodă de învăţare este lucrul şi că auto-motivarea conduce la formarea unei imagini pozitive despre sine şi îi transformă pe copii în oameni încrezători în forţele proprii şi plini de succes. Ea a creat resurse special concepute pentru a favoriza independența și dragostea de a învăța, de la o vârstă fragedă.

În 1915 Montessori a venit în America, pentru prima dată, invitată de către oameni remarcabili, cum ar fi Thomas Edison, Helen Keller şi Alexander Graham Bell. Dr. Montessori a fost primită cu mult entuziasm, rezultatul fiind dechiderea a foarte multe şcoli bazate pe cursurile ţinute de aceasta.

Casa dei bambiniEa a fost expulzată din Italia, în anii 1930, ca dușman al fascismului. Când a început al doilea război mondial, ea se afla în India, punând bazele unui centru de formare. Guvernul i-a permis să-și continue formarea și munca ei, iar unele dintre cărțile sale cele mai profunde au fost scrise în acei ani. Ea a dezvoltat în India un program numit “Educaţie pentru Pace”. Prin acest proiect Montessori a câștigat două nominalizări la Premiul Nobel pentru Pace.

Dr. Montessori și-a dedicat întreaga viaţă cercetării şi perfecţionarii metodei sale, publicând cărți, realizând materiale de lucru, ținând prelegeri despre descoperirile ei, supraveghiind înființarea de școli și centre de formare la nivel mondial.

Maria Montessori a murit în 1952, în Olanda. De la moartea ei, educația Montessori a înflorit, cu școlile de pe fiecare continent și centrele de formare din întreaga lume. Astăzi, metodele de predare Montessori continuă să “urmeze copilul” pe tot globul.

“Educația ar trebui să nu mai fie doar împărtășirea cunoștințelor, ci ar trebui să urmeze o nouă cale, căutând eliberarea potențialului uman”